Sören Kjellkvist ska vintercykla längs med hela Sveriges kustlinje från Haparanda i norr till Smygehuk i söder, sedan vidare upp längs med västkusten för att slutligen nå målet i Strömstad. Cyklingen startar den 27 november 2017 klockan 09.00 från stortorget i Haparanda.

Det cyklas alldeles för lite på vintern i Sverige. Vi kan alla göra en insats för både klimat, hälsa och plånbok genom att ställa bilen och ta cykeln, även på vintern. Sören har nu gjort sig av med sin bil och istället skaffat sig en el-cykel.

–  För att verkligen testa att det går bra att även cykla vintertid så vill jag cykla längs med hela Sverige nu i vinter. Det enda som skiljer sig mot cykling på sommaren är egentligen dubbdäck och en riktigt bra belysning. Elcyklarna har utvecklats enormt tekniskt sett och är nu ett fullgott alternativ till bilen, säger Sören

Sören cyklar i samverkan med Naturskyddsföreningen i skolan och det pedagogiska temat kommer att vara klimatsmart mat. För att synliggöra problematiken med just matsvinn så kommer Sören under cyklingen bara äta mat där Bäst-före-datumet redan har passerats. I ett genomsnittligt svenskt hushåll slänger man 107 kilo matavfall (fast och flytande) per person och år. Det är nästan två kilo i veckan och verkligen helt i onödan!

Svenska skolor kan dagligen följa äventyret och samtidigt aktivt arbeta med klimatsmart mat samt kontakta Sören direkt för att ställa frågor. Vidare så går det bra att boka Sören för besök, om man är en skola som ligger längs med Sveriges kustlinje, och i samband med att Sören passerar där.

Jag har gjort mig av med min bil och tanken är att el-cykeln nu ska ersätta de flesta av mina transporter. Utvecklingen har gått framåt och topphastigheten cykeln levererar elkraft är upp till 45 km/h. Modellen är en Specialized Turbo Vado 6.0. Jag har en Thule Chariot Lite cykelvagn och 4 st cykelväskor där jag förvarar all utrustning. Max vikt för cykelvagnen är 45 kg och jag får plats med ytterligare 20 kg på cykeln. Med andra ord så klarar hela ekipaget av de flesta transporter jag förut gjorde med bilen.

Det finns 3 olika driftlägen för elmotorn.

  • 100 procent elkraft vilket ger ungefär 45 km/h, batteriet räcker då 1 timme
  • 50 procent elkraft vilket ger ungefär 35 km/h, batteriet räcker då 2 timmar
  • 20 procent elkraft vilket ger ungefär 25 km/h, batteriet räcker då 5 timmar

Detta gäller dock bara under optimala förhållanden med varm temperatur och utan last. Vilken effekt batterierna ger i minusgrader och med en cykelvagn som väger 45 kg fullastad återstår att se. Jag vill kunna cykla 10 timmar per dag så jag har med mig ett extrabatteri till cykeln. Eftersom jag blir tvungen att cykla på lägsta driftläget och har så mycket packning så känns det ungefär som att cykla på en vanlig cykel men utan last.

Jag vill dessutom ladda cykeln med egenproducerad solenergi så Lime Power har hjälpt mig till en bra lösning. En 100 Watt solpanel hänger på väggen och skjuter konstant in solenergi i ett miljövänligt Lithium batteri på 60 Ah. Påkopplad finns en inverter till 220 Volt där jag kopplar in min laddare till cykeln. Vidare så finns det även en Lithiumladdare som skjuter in 30 Amp när jag har tillgång till el och solenergin inte räcker hela vägen. Hela lösningen är portabel och jag kan lätt lasta in den i cykelvagnen.

Totalt blir det alltså 3 batterier med på turen vilket borde ge mig 15 timmars cykling i 25 km/h. Då ska jag alltså kunna ta mig 37,5 mil innan jag åter igen behöver ladda cykeln 😉 Solcellspanelen kommer givetvis inte vara till så stor hjälp under denna tur, men när sommaren kommer…