Jag har gjort mig av med min bil och tanken är att el-cykeln nu ska ersätta de flesta av mina transporter. Utvecklingen har gått framåt och topphastigheten cykeln levererar elkraft är upp till 45 km/h. Modellen är en Specialized Turbo Vado 6.0. Jag har en Thule Chariot Lite cykelvagn och 4 st cykelväskor där jag förvarar all utrustning. Max vikt för cykelvagnen är 45 kg och jag får plats med ytterligare 20 kg på cykeln. Med andra ord så klarar hela ekipaget av de flesta transporter jag förut gjorde med bilen.

Det finns 3 olika driftlägen för elmotorn.

  • 100 procent elkraft vilket ger ungefär 45 km/h, batteriet räcker då 1 timme
  • 50 procent elkraft vilket ger ungefär 35 km/h, batteriet räcker då 2 timmar
  • 20 procent elkraft vilket ger ungefär 25 km/h, batteriet räcker då 5 timmar

Detta gäller dock bara under optimala förhållanden med varm temperatur och utan last. Vilken effekt batterierna ger i minusgrader och med en cykelvagn som väger 45 kg fullastad återstår att se. Jag vill kunna cykla 10 timmar per dag så jag har med mig ett extrabatteri till cykeln. Eftersom jag blir tvungen att cykla på lägsta driftläget och har så mycket packning så känns det ungefär som att cykla på en vanlig cykel men utan last.

Jag vill dessutom ladda cykeln med egenproducerad solenergi så Lime Power har hjälpt mig till en bra lösning. En 100 Watt solpanel hänger på väggen och skjuter konstant in solenergi i ett miljövänligt Lithium batteri på 60 Ah. Påkopplad finns en inverter till 220 Volt där jag kopplar in min laddare till cykeln. Vidare så finns det även en Lithiumladdare som skjuter in 30 Amp när jag har tillgång till el och solenergin inte räcker hela vägen. Hela lösningen är portabel och jag kan lätt lasta in den i cykelvagnen.

Totalt blir det alltså 3 batterier med på turen vilket borde ge mig 15 timmars cykling i 25 km/h. Då ska jag alltså kunna ta mig 37,5 mil innan jag åter igen behöver ladda cykeln 😉 Solcellspanelen kommer givetvis inte vara till så stor hjälp under denna tur, men när sommaren kommer…