Landskapsbild: Snöigt vacker vinterlandskap

Väder: Molnighet 8/8, ymnigt snöfall, vindstilla 0 m/s, temp -4 grader

Distans: 105 km

Medeldistans: 113 km

Total distans: 452 km

Position: Umeå

Hälsa/känslor: Mindre värk i höften, men nu har det börjat smärta i vänster hälsena.

Vaknade till nysnö som fallit under natten. Fortsatte snöa från och till hela dagen vilket gjorde framkomligheten mer och mer begränsad. Vinterlandskapet var idag helt enastående i sin skönhet och det var ren glädje att betrakta.

Såg fram emot att träffa min kusin Tobias som bor i Umeå så jag cyklade på hela dagen för att få så mycket tid som möjligt med honom. Framme lagom till middagen och han hade fixat kroppkakor som passerat bäst-före datum. Kul att se hur hans tre barn växt på sig och lyssna till deras samtal runt middagsbordet. Strax efter middagen kom Natalie Toft från Naturskyddsföreningen tillsammans med sin man på besök och intervjuade mig om cyklingen. De tog sig en provrunda på cykeln och sedan fikade vi på Rooibos Te, gårdagens macka och ett år gamla fikon som smakade alldeles utmärkt.

Klimatsmart mat:

Om och när du äter kött, tänk på att välja kött från djur som också bidragit till miljönyttor. Kor och får betar gräs, alltså mat som inte vi människor kan äta. Visserligen ger idisslande djur mer växthusgaser än gris och fågel när de smälter maten. Men betande djur behövs för att hålla markerna öppna och för att vi ska behålla viktiga växter och djur. När djur får beta i hagmarker blir naturen nämligen rik på arter. Tyvärr får inte alla djur beta i värdefulla marker, välj därför ekologiskt kött eller svenskt naturbeteskött. // Naturskyddsföreningen

Tankar om livet:

Fysisk smärta blir så mycket lättare att hantera om man helt enkelt accepterar den fullt ut. Jag skulle vilja påstå att hälften av smärtan ögonblickligen försvinner. Man blir vän med sin smärta och fokuserar till fullo på hur den känns och pulserar. Alla känslor går att meditera/fokusera på. Vrida och vända på dem samt betrakta dem från olika vinklar. Man kan sedan gå till andra delar av kroppen som mår riktigt bra och meditera/fokusera även på dem.