Landskapsbild: Karg kustlinje med låga fjäll
Väder: Molnighet 5/8, motvind ostlig 5 m/s
Distans: 12 km
Medeldistans: 34,7 km
Total distans: 2879 km
Födointag frukost: Ris
Födointag lunch: Buljong
Födointag middag: Lammkotletter, färsk potatis, vitlöksmör, rödvin och oliver
Hälsa/känslor: Konstigt oberörd. Känns som vilken paddeldag som helst.

Vaknade kl 3 och åt upp ris som jag gjort i ordning dagen innan. Vinden hade nu mojnat avsevärt. Sjön hade även den lagt sig till behaglig nivå. Paddlade ut och kunde nu räkna uddarna till Ryska gränsen. 05.53 paddlade jag så in i en liten strömfåra på 10 meter. Det var ebb och nästan inget vatten. Paddlade in 200 meter, drog in kajaken till stranden och slog upp tältet för sista gången. Gick sedan över Grense Jakobselv till Ryska sidan och lade symboliskt handen på den taggtrådsdragna gränsen. Ringde min fru och berättade att jag var framme. Gick därefter och lade mig för att sova ut riktigt ordentligt. Klockan 13 blir jag väckt av den norska gränsvakten och får legitimera mig. De informerar mig om att jag begått ett brott som färdats med ett oregistrerat fartyg på Grense Jakobselv och de måste kontakta polisen och tas med till stationen. Efter att de kontaktat polisen så behöver jag inte följa med in, bara jag lämnar alla mina uppgifter. Lagar är lagar och grabbarna måste sköta sitt jobb. Inget att göra något åt och sålunda bara att acceptera. Men jag undrar hur straffskalan ser ut. Trevliga var de i alla fall och ställde gärna upp på bild. De ursäktade också att de lade lite sordi på min dag men jag sa att jag förstod. Mina snälla föräldrar och min kusin är på väg upp i en lånad miljöbil sponsrad av Peak IT and Office. Tanken är att jag och min kusin Tobias ska lämna dem i Kirkenes så tar de Hurtigruten hem och jag och Tobias tar bilen hemåt. När bilen stannar till framför mig hör jag hur all luft går ur höger framdäck. Punktering! Efter att vi kontrollerat och upptäckt att bilen saknar reservdäck och istället har en lagningsflaska som man häller i däcket, och den flaskan redan är använd, så uppstår problem. Efter att vi försökt laga hålet med både gummi och epoxi stannar Helge Staerk med fru och undrar vad vi pysslar med. Han far sedan iväg och 1 timme senare återvänder han med en lagningssats som nu tagit oss 5 mil till en stuga med alla faciliteter. Frugan möter upp i Umeå. Nu är det tillbaks till vardagen igen. Jag ska skriva en bok, sälja föreläsningar, hålla kurser och söka jobb inom friluftsbranchen samt olika uppdrag. Allt är av intresse! Det känns som jag varit borta i 5 år och nu återser civilisationen. Dags för rehabilitering av kroppen.

Tankar om livet: Lever jag som jag lär? Det gör jag inte, men jag försöker. Jag känner mig själv och alla mina värderingar. Att försöka och göra sitt bästa anser jag vara gott nog och det enda man kan begära. Ingen är som sagt perfekt. Jag kompromissar och anpassar mig efter familj och vänner. Jag försöker aldrig övertyga någon om mina värderingar. Men jag berättar gärna om någon vill lyssna.

Miljötips: Vid val av ny kajak, så ta med miljöaspekten. Min Prijon Marlin är tillverkad av helt återvinningsbart nytt plastmaterial Prilite med samma snygga finish som glasfibern. Att den är riktigt slitstark och tålig har denna Norgetur visat med dragning både över stock och sten. Mest sten! Att den är nästan lika lätt som kolfibern är inte heller det helt fel.

Position: Grense Jakobselv