Väder: Molnighet 5/8, nederbörd 0 mm, vind 7 m/s, temp 10 grader
Position: Lauvøya
Hälsa/känslor: Väldigt trötta efter en mycket lång dag.

Mycket filmande återstod under dagen och Johannes var tvungen att åka redan klockan fyra på eftermiddagen. Paddling både på kajak och SUP, samt intervjuer och ytterligare ridning. Wilma lyckades även med att få upp Johanes på hästryggen! Ser verkligen fram emot dokumentärfilmen som garanterat blir ett minne för livet.

Vi behövde nu fylla på med ny fisk till middagen, men nu blåser nordanvinden igen. Sju sekundmeter och så stark vind har Wilma aldrig varit ute i. Vi paddlade på mot vinden och Wilma var säker på att vi inte kom framåt. Det gick faktiskt framåt men väldigt långsamt och vågorna kändes lite för stora med tanke på Wilma. Trötta vek vi av in mot en sandstrand för att vila och prata igenom läget. Jag satte på bogserlinan och höll upp oss mot vinden så Wilma kunde fiska. Hon fick fyra torskar varvid vi behöll de två största. Fisket och paddlingen tog längre tid än planerat och vi lade oss inte förrän klockan två på natten.
– Titta på midnattssolen, sade jag till Wilma.
– Vadå, det ser ju precis ut som på dagen, var Wilmas respons.
Imorgon blir det en lång, lång sovmorgon.

Tankar om livet: Mindfulness är och har hämtat allt från Buddismen och är idag en accepterad behandlingsmetod inom västerländsk psykoterapi. Man har helt enkelt tagit de delar av Buddismen som vetenskapligt går att bevisa genom kliniska studier och som visat sig ha enormt stora hälsoeffekter. Genom dessa studier har man nått acceptans inom den västerländska medicinen, men man behöver ett nytt namn, nämligen Mindfulness. Men det är ändock, alltjämt Buddism.

Frisk i naturen: Äldre som lägger om sin livsstil från passiv till aktiv kan förlänga oberoendet och klara sig själva i ytterligare 8-10 år. Balans, koordination och rörlighet tränas bra i naturen. Äldre får även generellt en bättre livskvalitet, de återhämtar sig snabbare, både efter ansträngning och efter sjukdom om de vistas i gröna områden. Bättre sömnkvalitet, mindre av ångest, minskad risk för akut hjärtåkomma och förbättrat socialt liv är andra positiva effekter.